Stressande lugn, sövande lugn?

Min skeva dröm inatt har smulat små spår av sig under hela (vakna) dagen.
- När jag skulle tvätta händerna så spottade jag ut tuggummit i handfatet. Förvånad över min handling plockade jag upp det.
- Mitt högra öga har skumma nervryck var och varannan sekund. De vägrar ge med sig?!!
- Drömmen i säg sitter kvar på näthinnan och spelas upp om och om igen. Försvinn med er era maffiosos!

Så nu sitter man här, trött igen. Förmodligen för att jag sov alldeles för länge. Att sova 13 timmar kanske är lite väl att ta i. Men vägrar kroppen vakna så är det inte mycket att göra åt saken. Jag skulle utan problem kunna slockna nu. Men det anses onödigt nu, kvällen är ung. Och för er som inte vet, min kreativitet är som störst under småtimmarna. Inatt ska tänkas, planeras, skrivas. När morgonen gryr finns ett kapitel klart att levereras. Det blir dock ingen resa till skolan imorgon, min rygg säger nej. Åka tåg är inte den bästa medecinen mot värk har jag hört. Däremot promenader och bad ska läka ihop trasiga ting. Så kanske blir det en simtur i badkaret om en stund. Men bara kanske, oftast är jag alltför rastlös för att klara av att bara ligga still och låta mig själv koppla av. Jag vet inte vad det är som jag är rädd för när jag ligger där. Kanske är det just det att man inte kan simma i ett badkar? Alltid innan jag beslutar mig för att bada känns det mysigt, avkopplande, trevligt. Men sen när vattnet är uppfyllt så är det alltid för varm. Jag skållas på fötterna och tvingas dra upp dom igen. Ojar mig för att jag redan står naken och fryser. Känner mig puckad för att jag inte kunde minnas att jag alltid, alltid, alltid gör så. Häller upp för varmt vatten, står nacken och huttrar och bara känner mig rastlös när jag väl nått vattnet.
   Hur ska man göra för att kunna ta det lugnt i en omgivning som är så lugn att man blir stressad?

/Sophie


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback